به بهانه سفر پاپ به ژاپن و دیدار از شهر ناگازاکی

اولویت اصلی پاپ ۸۲ ساله در ناگازاکی که محل زندگی بسیاری از مسیحیان این کشور است، ابراز غم و اندوه خود بر کسانی است که به خاطر ایمان خود در دوره های سنگوکو، آزوچی- مومویاما و ادو زندگی کرده و درگذشتند.

در حالی که وی برای اولین بار به عنوان پاپ به ژاپن سفر می کند، یک شهر در بالای لیست و اولین مکان مورد بازدید پاپ قرار دارد.

یک منبع واتیکان درباره بازدید پاپ که از شنبه آغاز می شود گفت: "ناگازاکی جایی است که پاپ می خواهد از همه زودتر بازدید کند و به همین دلیل این شهر جنوب غربی ژاپن در ابتدای برنامه قرار گرفته است.

اولویت اصلی پاپ ۸۲ ساله در ناگازاکی که محل زندگی بسیاری از مسیحیان این کشور است، ابراز غم و اندوه خود بر کسانی است که به خاطر ایمان خود در دوره های سنگوکو، آزوچی- مومویاما و ادو زندگی کرده و درگذشتند.

از آنجا که فرانسیس بعد از سنت جان پائول دوم در سال ۱۹۸۱ ، نخستین پاپی است که از این کشور دیدن می کند، نگاهی به تاریخ پرخاشگرانه و پرآشوب دین در ژاپن بیندازیم.

مسیحیت در ژاپن به اواسط قرن شانزدهم میلادی باز می گردد که توسط فرانسیس زاویر به این کشور وارد شد، اما ۴۰ سال بعد تویوتومی هیدیوشی ، که در پایان دوره sengoku  ( ۱۴۶۷ تا ۱۵۹۰) متحد ژاپن شد از ترس این که ممکن است فئودال ها در کیوشو متحد شوند و علیه او شورش کنند  به این دین اعتراض کرد و دستور اخراج همه مبلغین پرتغالی ، به ویژه کسانی که در این جزیره زندگی می کنند را صادر نمود.

پس از درگذشت  او، shogunate Tokugawa در دوره ادو(۱۶۰۳ تا ۱۸۶۸) مسیحیت را به کلی ممنوع اعلام کرد و تا اوایل دوران میجی (۱۹۱۲-۱۸۶۸) ، بسیاری از مسیحیان مورد شکنجه و اعدام قرار گرفتند و ناگازاکی ، که میزبان بیشترین تعداد مسیحیان بود ، مرکز آزار و اذیت دینی در ژاپن قلمداد می گردید.

پیروان مسیحی در یک مراسم صبحگاهی در کلیسای جامع اوراکامی در شهر ناگازاکی

امروزه ، مسیحیت در ژاپن به طور گسترده ای پذیرفته شده است  و تاریخ دین در این کشور به طور فزاینده ای در سطح بین المللی شناخته می شود.

در سال ۲۰۱۸ ، یونسکو اماکن مرتبط با تاریخ مسیحیان تحت تعقیب این کشور را در فهرست میراث جهانی به عنوان "سایت های مسیحی پنهان در منطقه ناگازاکی" مورد شناسایی قرار داد.

وقایع مرابط با مسیحیان را در فیلم "سکوت" مارتین اسکورسیزی می توان دید زمانی که یک کشیش پرتغالی به نام Ferreira ، که الهام بخش شخصیت اصلی فیلم "سکوت" است، پس از آویزان شدن وارونه از گودالی به عمق ۲ متر،خون به آرامی در سرش لخته شده و می میرد.

جولیا ناکامورا، یکی از چهار پسر مسیحی است که توسط اشراف ژاپنی انتخاب شده و توسط یک مسیحی ژاپنی به اروپا فرستاده شده بود و یکی از قربانیان آزار و اذیت در ژاپن بوده است. ناکورا و اعضای این مأموریت در سال ۱۵۸۵ با پاپ گرگوریوس XIII به عنوان نماینده اعیان تعمید یافته فئودالی در کیوشو ملاقات نموده بودند.

ناکورا و سایر مسیحیان بعداً با ممنوعیت مسیحیت تحت فرمان شگون ها مواجه شدند. آنها بیش از ۲۰ سال مجبور به پنهان شدن گردیدند و در این دوران به صورت پنهانی  به سایر مسیحیان کیوشو که با آزار و اذیت مواجه بودند کمک می کردند.

ناکورا ۶۵ ساله بود که اسیر و به ناگازاکی فرستاده شد و سپس به دار کشیده و پس از چهار روز درگذشت. در ۲۴ نوامبر ۲۰۰۸ و پس از ۳۷۰ سال از زمان مرگ ناکورا، درجه دوم تکریم در کلیسای کاتولیک روم و یک درجه پایین تر از اخلاص در ورزشگاه بیس بال ناگازاکی و طی مراسمی به وی اختصاص یافت و پاپ فرانسیس هم درست در همان تاریخ در سال ۲۰۱۹ و در همان استادیوم حضور یافت.

در روز یکشنبه، پاپ فرانسیس ابتدا به پارک صلح ناگازاکی رفت تا پیامی مبنی بر محکوم کردن سلاح های هسته ای را صادر کند چرا که این پارک یادآور بمباران اتمی این شهر در جنگ جهانی دوم است و  در آنجا گروههای بزرگی از مسیحیان پنهان نیز در دوره ادو در چهار نوبت کشته شدند.

"محافظت از زندگی همه" موضوع رسمی سفر پاپ به ژاپن است.

پاپ که ابراز نگرانی کرده است جهان بار دیگر به سمت درگیری احتمالی هسته ای پیش می رود ، قبلاً دلسوزی خود را برای قربانیان بمب گذاری ناگازاکی نشان داده است.

در این سفر، پاپ همچنین از موزه بیست و شش شهید که در تپه نیشیزاکا در ناگازاکی ساخته شده ، بازدید می کند ، جایی که ۲۰ شاگرد مسیحی ژاپنی و شش مبلغ خارجی اسیر شده در کیوتو مصلوب شدند.

البته ژاپن به هیچ وجه جامعه کاتولیک قابل توجهی ندارد و تعداد پیروان کمتر از ۰/۵ درصد از کل جمعیت آن را تشکیل می دهدکه حضور بسیار بیشتری در ناگازاکی دارند و حدود ۶۰۰۰۰ نفر معادل ۴ درصد جمعیت این شهر را تشکیل می دهند.

دو رهبر برجسته کلیسای کاتولیک ژاپن یعنی اسقف اعظم ناگازاکی میتسوکی تاکامی و کاردینال مانیو مائدا  هر دو در ناگازاکی متولد شده اند.

رنزو دو لوکا ، رئیس انجمن جامع مسیحی استان ژاپن و مدیر پیشین موزه بیست و شش شهید در ناگازاکی هم مانند پاپ از آرژانتین و شاگرد فرانسیس بوده است.

حدود ۴۷۰ سال از زمان فرانسیس زاویر می گذرد که در در تلاش برای گسترش مسیحیت، نخستین کلیسای دائمی ژاپن را در جزیره هیرادو که بخشی از ناگازاکی بود بنا کرد و در آنجا هدایایی مانند جعبه موسیقی، محصولات شیشه ای و ... را برای اهداء به  فئودال ها نگه می داشت.

با توجه به اینکه فرانسیس در دوران جوانی علاقه داشت تا به ژاپن بیاید لذا این دیدار بسیار مهم خواهد بود و اولویت برای پاپ فرانسیس هنگام بازدید از ژاپن که از روز شنبه ۲ آبان ماه آغاز شده است، ابراز غم و اندوه در مورد شهدای مسیحی در ناگازاکی است که به دلیل ایمان کشته شدند.

خاطر نشان می شود:

۱-  تاریخ ورود رسمی مسیحیت به ژاپن قرن شانزدهم و در سال  ۱۵۴۹ است که فرانسیس زاویراسپانیایی تبار (۱۵۰۶-۱۵۵) به عنوان نخستین مبلغ مسیحی به ژاپن آمد. او دوست نزدیک ایگناتیوس لویولایی بنیانگذار انجمن "یسوعی" یا "انجمن عیسی" بود. وی در سال ۱۵۴۱ از طرف پادشاه پرتقال برای تبلیغ مسیحیت به گوآ اعزام شد، که متعاقب آن هشت سال بعد قدم به خاک ژاپن گذاشت.

۲-  تبلیغ مسیحت در ژاپن بیشتر بر جنبه مادی فرهنگ اروپایی که  با انقلاب صنعتی پدید آمده بود همراه شد فرانسیس در ابتدای کار خود چند سخنرانی درباره "گناه نخستین" و آمرزش انسان انجام داد که برای ذهنیت ژاپنی که با اسطوره های شینتویی و تعالیم زمینی شده بودائی آشنا بود نمی توانست قابل تصور باشد.

۳- تا سال ۱۹۹۰کل جمعیت مسیحیان شامل کلیسای کاتولیک روم، ارتودوکس یونان، اردوتوکس روس و پروتستان بالغ بر  ۹۲۱۰۰۰نفر بود و در آمار سال ۲۰۰۰، پیروان آن به حدود ۳۱۶۹۰۰۰  رسیده است

۴- در دهه های ۱۶۲۰ و ۱۶۳۰ خاندان توکوگاوا به این نتیجه رسیدند روابط با اروپایی ها باید قطع شود آن هم بیشتر به دلیل مسیحیت ، لذا آنان را سرکوب کرد.

۵-  مسیحیت در ژاپن با محوریت تبلیغ بر روی طبقات پایین اجتماعی و ارائه خدمات استوار بوده است و نخستین گام تلاش های آنان در این راستا تاسیس بیمارستان "سنتا آنا" وابسته به فرقه "فرانسیسکن ها" بود و این رویه تاکنون نیز ادامه دارد هر چند که چندان توفیقی کسب نکرده است.

۶-   پس از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۵۱ انجمن مسیحیان ژاپن شکل گرفت و در حال حاضر نیز یکی از انجمن های اصلی مسیحیت در ژاپن به شمار می آید. اما در کنار این انجمن، مسیحیان تبشیری همچنان تبلیغات گسترده ای را برای دعوت به مسیحیت انجام می دهند. اما، در این دعوت بیش از آن که جمعیت بومی ژاپن مد نظر باشد، جمعیت مهاجر هدف قرار دارد.

۷- به نظر می رسد جایگاه مسیحیت در ژاپن امروز بیش از گذشته ارتقاء یافته است و علاوه بر کلیساها و نهادهای تبلیغاتی، مدارس و دانشگاه های مسیحی نیز در ژاپن فعال هستند که اینجانب نیز با مسئولان یکی از دبیرستان ها و مراکز فعال آموزشی مسیحیت در توکیو دیدار و گفتگو داشته ام

۸- نکته قابل توجه این که به نظر می رسد که علیرغم همه تلاش ها با محوریت خدمات اجتماعی و نه حتی دینی و اعتقادی، جمعیت بسیار اندکی از مردم ژاپن به این دین گرایش دارند.

کد خبر 204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =